Jag har läst tio punkter om liberal människosyn av Hans
Bergström. För det första tycker jag att det är en välformulerad text som
speglar den liberalistiska ideologin väl. Dock saknade jag en kritisk motpol
till texten – det hade varit intressant att läsa en liknande text om exempelvis
socialism för att se hur andra ideologier besvarar liknande frågeställningar
som Bergström ställt sig.
I inledningen nämndes politikens
begränsningar. Det går inte att bestämma en lösning på ett problem, eftersom problematiken är individuellt utformad. Detta
visar på hur politiken kräver pluralism och många representanter, samt visar på
nackdelarna med diktaturer: då beslutsfattande endast sker ur en persons
perspektiv kan det omöjligt gynna så många medborgare som möjligt. Den speglar
också tomheten hos politiker som lovar lycka eller utopier. Det finns inget
slutgiltigt mål för mänskligheten, det fundamentala är delmålen och resan dit,
det är då som vi lär oss mest. Att liberalismen är en antiutopisk ideologi gör den rationell och förtroendeingivande i
min mening.
Jag fastnade för beskrivningen av liberalism som en
blandning av misantropi och hopp. Liberalismen
ser storheten i den unika människan och finner den nödvändig för samhällets
fortsatta utveckling. Jag håller med John Stuart Mill då han säger att: ”En
stat som krymper sina människor för att de ska bli fogliga instrument skall
finna att med små människor kan ingenting stort uträttas.” Detta att eftersträva engagemang hos medborgarna
lockar mig dels eftersom att jag själv är otroligt intresserad av
samhällskunskap och politik, dels eftersom mina tidigare slutsatser visar att
människorna själva måste vara med i utformningen av samhället de vill leva i.
Jag attraheras av liberalismens syn på förändring: den främjar människans drift
till uppbrott. Denna tro på människan verkar inte bara stimulerande på
människans intellekt, utan på hela samhällets hälsa. Samtidigt erkänner
liberalismen att samhället kräver institutioner för organisation och
maktbalans. Människan kan inte veta alla sanningar, men däremot kan hon ha
förnuftet att inse sina begränsningar och förmåga att söka nya svar.
Vi behöver främja spetskompetensen
hos de unika individerna redan i ung ålder för att som land hänga med i dagens
konkurrenskraftiga värld. Polarisering är
ett uttryck som idag har en negativ klang i skolpolitiska sammanhang. Detta
tycker jag bör ändras. Vi är olika, och så länge ingen värdering läggs i det är
mångfald i samhällsroller bra. Jag fastnade för citatet ”Man kan pressa ned en
människa genom att kräva för mycket. Man kan hämma henne genom att inte ställa
krav som svarar mot förmågan”. Sverige är duktigt på att fånga upp de som
behöver extra stöd. Men att ställa högre krav på enskilda individer tycker jag
att Sverige måste bli bättre på. Att gå
emot jantelagen, göra det där lilla extra och våga vara stolt över sina
prestationer är någon som den vanliga svensken sällan är varken i skolan, i
arbetet eller på fritiden. Detta har påverkat mig negativt i skolan, då jag
ofta känt mig understimulerad. Individualism behöver inte sammankopplas med
egoism! Alltså - en mer liberalistisk människosyn i skolan och i Sverige i stort
skulle behövas.
Bergström menar att en människa ”inte fullödigt kan
beskrivas genom sina roller”. Självklart kan inte en enskild människa
kategoriseras i endast en grupp. Jag som individ kan tillhöra flera grupper. Bergström
skriver att dessa sociala konstruktioner
kan användas för att ge en förenklad bild av samhället. Jag menar att de har
fler syften än så. Grupper inger trygghet och känsla av samhörighet. Så länge
vi inte lägger någon värdering i grupptillhörigheten är den bra för gemenskapen
i samhället, liksom mångfalden.
I dagens medialiserade
och globaliserade värld blir grupputbudet allt större. Men det ökade utbudet har två sidor… i liberalistisk anda är valfrihet
positivt och främjar individuell utveckling. Samtidigt kan för stor valfrihet leda till passivhet, identitetsförvirring,
rädsla och främlingsfientlighet. Därför är jag tveksam till den liberala
uppfattningen att hela tiden öka människors praktiska livsmöjligheter utan
statlig inblandning i hur de ska användas. Kanske behövs fler riktlinjer i takt
med att livsmöjligheterna blir större?
För att sammanfatta anser jag att liberalismen är en
rationell och förtroendeingivande ideologi då den kombinerar optimism med
pessimism. Ideologin är antiutopisk och ser värdet i resan mot delmål.
Liberalismen borde få större inflytande i dagens svenska relativt
kollektivistiska människosyn. Vi måste våga sticka ut och vara stolta över våra
unika talanger för att hänga med i utvecklingen. Roller i samhället ökar
specialisering och ger tillhörighet, vilket är positivt så länge ingen
värdering läggs i grupptillhörigheten. Jag håller dock inte med Bergström fullt
ut då han säger att ökad valfrihet konstant bör eftersträvas. Det har en mörk
sida då det kan leda till passivitet eller steg tillbaka till tryggheten
(främlingsfientlighet).
No comments:
Post a Comment