Monday, July 9, 2012

Almedalen på distans

Jag hade mer än gärna tillbringat den senaste veckan i Almedalen. För en politiskt intresserad, engagerad och kunskapstörstig ungdom som jag är Almedalsveckan den perfekta möjligheten att lära sig mer och träffa inspirerande förebilder.

Men vardagen satte stopp, och jag fick lov att ta del av Almedalen på distans. Inte för att det gått någon nöd på mig. Hur många seminarier, tal och föreläsningar har jag inte kunnat ta del av online? Jag har kunnat se alla partiledares tal (förutom KD, det kändes bara inte relevant...), jag har tittat på liveinslag som diskuterat de olika politiska utspelen och jag har fått ta del av livestreemade seminarier. Vissa menar att media får för stor plats i Almedalsmyllret - men hur skulle den politikertäta veckan annars uppnå tillräcklig transparens?

I dagens samhälle är det både enklare och svårare än någonsin att sätta sig in i samhällets politiska agenda. Samtidigt som kommunikationer förbättras och effektiviseras, kan politiken uppfattas som allt mer svår och komplex.

I en demokrati är det nödvändigt att folket känner att de kan förstå sig på politikerna och ta till sig politiken. Först då kan de sätta sig in i sakfrågor och påverka beslutsfattarna, så att besluten speglar folkets bästa. Det är därför politikernas plikt att förklara deras agerande och öka transparensen i beslutsprocesser och politiska sammankomster.

No comments:

Post a Comment