Thursday, August 30, 2012

Perfektionister och krösusar i en ultimat blandning


Jag har en förmåga att aldrig kunna släppa att jag gjort ett fel köp. Jag köpte en skjorta på 22 dollar, motsvarande cirka 150 kronor, då jag med min värdfamilj gjorde ett besök i P-Town (förövrigt en fantastisk plats precis på udden av Cape Cod fylld med homosexualitet, sex och fredsbudskap).  Det är inte mycket pengar, jag spenderade samma summa på en makalöst god lobsterroll samma dag utan att blinka (som förövrigt avnjöts med havsutsikt och underbart sällskap). Trots det kan jag inte släppa det. Varför köpte jag den där skjortan, det var ju så onödigt…

Samma kväll tog jag en kvällspromenad på stranden i solnedgången med Barb, och jag tog upp det med henne. Hon hjälpte mig att förstå mitt beteende.

Jag är en perfektionist in i tåspetsarna, det är jag medveten om och har jobbat med hos mig själv. Jag har kommit otroligt långt i områden vad gäller skola, prestation och utseende. Det ä jag väldigt tacksam och stolt över. Men tänk om min perfektionism då har tagit sig andra uttryck? Som att inte vilja göra dåliga inköp… Krösusen i mig är självklart inblandad, med jag tror också att perfektionismen har en roll med i spelet.

Mitt förstå personliga mål för den här resan är att släppa på mitt kontrollbehov – det går som på räls hittills! Mitt andra mål ska bli att bekämpa min perfektionist ande i områden som tidigare varit bortglömda.

Jag tror, och det pratade jag också med Barb om, att det är otroligt viktigt för en själv som individ att sätta personliga mål. Detta både för den personliga utvecklingen och stimulansen. Jag kommer aldrig sluta tänka på varför jag känner och beter mig som jag gör. Det är nyckeln till att lära känna sig själv och att kunna överstiga de hinder som vi garanterat kommer möta i den labyrint vi kallar livet. 

No comments:

Post a Comment