Wednesday, June 27, 2012

Att förändra normer kräver lagstiftning


Det finns så mycket som vi bara gör, utan att tänka. Det finns så många sätt vi beter oss på mot andra, utan att reflektera över det. Det finns så mycket som vi förväntar oss av andra, utan att fråga oss varför vi ens förväntar oss det - eller varför vi blir så chockade när våra förväntningar inte infrias. 

Samhällsnormerna har oss i ett järngrepp. Bra eller dåligt? Både och. Visst ger normerna trygghet, en mall att rätta sig efter. Samtidigt begränsar normerna individen att uttrycka sig. Normerna kan leda till grupperingar och segregering i samhället. "Dom" är si, "vi" är så. 

Vissa traditioner är direkt skadliga och försämrar livskvaliteten för människan. Jag tar könsstympning som ett exempel: i många kulturer hör det till att unga flickor får klitoris avskuren och ihop sydd för att bli ren och försäkra sin oskuld innan hon gifter sig och mannen ”öppnar henne”. Detta är ett otroligt smärtsamt och farligt ingrepp. Hur kan denna tradition leva vidare? Om jag gjorde det, min mamma gjorde det, och hennes mamma likaså, självklart vill jag att min dotter gör det. Det är så livets jargong går, tänker kvinnor som inte har mött en annan verklighet. 

Ett annat exempel är burka: vissa menar att kvinnor "väljer" att ha burka. Självklart, det är en del av deras tradition, och deras förfäder har gjort samma sak. Men utan deras starkt präglade uppväxt, hade de då i dagsläget valt att bära ett tungt, varmt och heltäckande tygstycke över hela kroppen så att man knappt kan se? 

Vissa traditioner bör inte få fortgå, men att hindra detta är svårt. Kanske krävs lagstiftning för att på långsikt lyckas upphäva järngreppet som normerna håller oss i? Det tror jag. Därför förstår jag att Frankrike förbjuder burka på offentliga platser. 

No comments:

Post a Comment