Monday, July 30, 2012

Aldrig kläder för andra

Jag blev otroligt upprörd när jag läste en artikel om sommarklädsel i lördagens DN. Förutom att rekommendera sval klädsel som är lämplig för kontoret gjorde DN:s folkvettsexpert Magdalena Ribbing flera uttalanden om kläder och klädmoral. Hon säger: ”Vi har liten insikt i hur vi beter oss inför andra. Vi sitter i våra minishorts på bussen och svettas där någon annan ska sitta. Det är inte okej att gå in i bussen eller butiken i sin nakenhet.” Hon fortsätter: ”Kläder har man inte för sin egen skull.”

Jag är av en helt annan åsikt. Kläder är i min mening ett sätt att uttrycka sig. Dina klädval kan spegla din personlighet likaså som dina åsikter. Vissa ser kläder som ett nödvändigt ont, andra som en livsstil. Inget förhållande till kläder är felaktigt. Det avgörande är att dina klädval är individuella och utefter dina egna premisser.

Jag klär mig inte för samhällets skull. Jag klär mig inte för din skull och sannerligen inte för Magdalena Ribbings skull. Jag klär mig för min egen skull. I vårt demokratiska samhälle är det nödvändigt med valfrihet och yttrandefrihet. Likaså är klädfrihet en nödvändig byggsten för demokratin.

Det är ofrånkomligt att vi påverkas både medvetet och omedvetet av samhällets normer och trender när det kommer till klädval. Men tyvärr Magdalena - jag är övertygad om att jag aldrig kommer tänka: ”Nej, jag bör nog inte ta så korta shorts idag ifall jag skulle svettas och det skulle kunna göra någon annan obekväm…”

No comments:

Post a Comment