Tuesday, July 31, 2012

En resa till drömlandet


Idag fick jag möjligheten att göra ett studiebesök på DN:s ledarredaktion. Efter en rundvandring och inspirerande pratstund med DN:s otroligt skickliga politiska chefredaktör Peter Wolodarski fick jag också medverka vid ett morgonmöte där samtliga ledarskribenter träffades för att gå igenom vad som skall skrivas i morgondagens tidning. Besöket var otroligt lärorikt, och förutom de nya kunskaper i sakfrågor som jag fick under mötet var det tre generella huvudpunkter jag slogs av:

Det första var hur öppen arbetsplatsen var. Måhända att jag som ungdom inte varit på många arbetsplatser och därmed inte har så många referenser; men jag inser vikten av öppenhet inom journalistiken. Det är i mötet och i samtalet med andra som vi inspireras och förstår nya perspektiv – nödvändigt för objektivt och nyanserat rapporterande.

Det andra var hur viktig humorn är inom yrkeslivet. På mötet skämtades och skrattades det med jämna mellanrum, parallellt med professionella yrkesuttalanden och effektiva beslut. Att ha roligt på arbetsplatsen är fundamentalt, eftersom glädjen lyser igenom i det du skriver eller i hur du uttalar dig.

Det tredje var den stora ödmjukheten och respekten. Till och med jag fick chansen att uttala mig, och alla lyssnade och gav respons. I ett demokratiskt samhälle har vi alla en skyldighet att ge andra rätten att uttrycka sig. Vi har också skyldigheten att ge respons till andra människors uttalanden efter vår egen förmåga. Detta leder till diskussion, vilket i sin tur leder till förståelse, tolerans och utveckling.

Att arbeta som ledarskribent vore i mina ögon ett fantastiskt yrke. Idag har jag fått resa till drömlandet. Tack. 

No comments:

Post a Comment